Škodi električna mobilnost nije novost, od njihovog prvog BEV-a Laurin & Klement E iz 1908., pa do Enyaqa iV, rijekom Jizera koja presijeca Mladu Boleslav je proteklo mnogo vode, ali osnovna ideja koncepta je ostala ista
U ovih 113 godina Škoda je imala još nekoliko eksperimenata s električnim pogonom, no tek danas je on na putu da postane dominantan, umjesto alternativan. Treba prije ili kasnije shvatiti da u fosilnim gorivima budućnosti nema. “Ovo je vjerojatno najvažniji automobil u našoj 126-godišnjoj povijesti”, mrtvo ozbiljno tvrde u PR odjelu Škode. I u pravu su, upravo prolazimo kroz najdublje promjene automobilske industrije otkad je automobil izumljen. Sada pouzdano znamo da ćemo se u sljedećih nekoliko desetljeća svi voziti čisto električnim automobilima (možda u nekom trenutku nakon toga i na vodikove gorivne članke), jer su proizvođači automobila brzo okrenuli leđa benzinu i dizelu kako bi bili sigurni pred sobom i drugima da nisu zaostali.

Neki su reagirali brže od drugih. Grupa Volkswagen, čiji je i Škoda, uložila je više milijardi eura kako bi osigurala da njezine marke ostanu vodeći proizvođači tijekom ovog seizmičkog pomaka, ali i šire, pogotovo nakon dieselgatea. Škodina električna postava nosi oznaku “iV”. Tu pripadaju Octavia iV i Superb iV plug-in hibridi, dok je maleni Citigo-e iV (koji je sada ukinut) čisto električni. No, Enyaq iV je prva serijska Škoda zasnovana na VW-ovoj MEB platformi, koja je posebno dizajnirana za električni automobili, a također je koriste modeli VW ID.3 i ID.4.

Veliki SUV krasi svježi izgled i atraktivni dizajn, pa oštri nabori poklopca motora i neravne linije oko farova i prednjih usisnika zraka daju nosu moderan izgled, dok je crna maska rešetke uredno teksturirana. Baterije se trebaju hladiti, ali ovdje se zrak ne zahvaća – to je čvrsta ploča; više hommage rešetkama na tradicionalnim automobilima s ICE motorima. Bez sumnje, izgled Enyaqa nije previše “električan” za konzervativnije kupce automobila koji se tek trebaju odlučiti na električni iskorak. Postoji pet opcija za dizajn interijera, od kojih svaka ima prepoznatljiv osjećaj za vrijeme boravka, ali razlika u cijeni je minimalna jer se mijenjaju presvlake i obloge umjesto dodavanja tehnologije, koje umjesto toga spajate pomoću raznih paketa opcija. Na žalost, toplinska pumpa je na popisu dodatne opreme.

Inteligentno sastavljeni paketi za jedanaest tematskih područja, i odabrane pojedinačne opcije mogu se konfigurirati u samo nekoliko koraka. Enyaq je iste dužine kao Octavia karavan, no prednja i stražnja osovina su još razmaknutije, što znači povećani prostor za putnike. Bilo da putujete sprijeda ili straga, prostor je izvrstan, a čak će i visoki putnici u drugom redu imati dovoljno prostora za koljena, uz ugrađene rolete za prozore, utičnice i vlastitu postavku kontrole klime. Kabina je pametno dizajnirana, koristi privlačnu mješavinu materijala, a kvaliteta izrade je izvrsna; s izuzetkom cvrčka iz područja prtljažnika, kojeg nismo uspjeli eliminirati čak ni zakopčavanjem stražnjih pojaseva i igranjem s policom prtljažnika.

No, ako je cvrčanje jedina dječja bolest nove Škode, onda je to odlično. Do pomične rolete, prtljažnik mjeri 585 litara, što je dosta manje od klasičnog Kodiaqa. No dok Enyaq gubi na prtljažniku, pobjeđuje na mogućnostima za pohranu u glavnoj kabini, zahvaljujući nedostatku središnjeg tunela. Ispod središnje konzole nalazi se prostor za odlaganje od 11,4 litara, uz duboku 6,2-litrenu kutiju ispod naslona za ruke i uobičajene brojne veće i manje police i pretince. Tu je na djelu i poznata Škodina filozofija Simply Clever s brojnim praktičnim detaljima koji olakšavaju svakodnevnicu na kotačima.

Enyaq s kojim smo se družili imao je interijer naziva Lodge. Dizajn interijera prati trend minimalizma VW Grupe, s puno uklonjenih prekidača, zamijenjenih središnjim dodirnim zaslonom infotainmenta. Sa 13 inča je veći i od nekih laptopa, masivan je (zapravo najveći u Škodi ikad) i kristalno čist. Omogućuje vrlo jednostavno i intuitivno snalaženje u izbornicima i pregledavanje sve sile informacija. Treba također reći da se i Android Auto i Apple CarPlay mogu bežično pokretati putem pametnih telefona, što je sjajno za svakoga tko je razvio fobiju od USB kabela koji zatrpavaju središnju konzolu. Tu je i podloga za bežično punjenje pametnog telefona.

Nekima će nedostajati fizičke komande za kontrolu temperature i glasnoće radija, ali najvažnije funkcije Škoda je zadržala na tipkama ispod zaslona i na upravljaču. Potpuno digitalna ploča s instrumentima ispred vozača je neuobičajeno mala, ali namjerno – dizajnirana je da sadrži samo bitne informacije. Iznad toga, head-up zaslon naširoko projicira informacije, a vožnja Enyaqom dala nam je prvi okus tehnologije za proširenu stvarnost. Tu je i glasovno aktivirani AI asistent. Većina proizvođača automobila koji usvajaju ovu tehnologiju odabiru neutralnu frazu za buđenje poput “U redu, ID” (VW) ili “Hej, BMW”, ali Škoda je odlučila krenuti drugim pravcem i svom sustavu dati žensko ime : Laura.

Da biste je probudili, kažete: “Okay, Laura”, a zatim zahtijevate da izvrši vaše naloge, poput dobrog malog AI. Laura je pametna: prilično brzo će zagrijati vaše sjedalo ili provjeriti tlak u gumama, ili pak pronaći željenu radio stanicu. Po pitanju pogona također ima dosta mogućnosti za izbor. Jezgru platforme MEB predstavlja takozvana arhitektura dvostruke podnice (“skateboarda”) kod koje je baterija ugrađena u podvozje radi uštede prostora. Tri veličine baterije, pet stupnjeva snage od 109 do 225 kW te pogon na stražnje ili na sve kotače (jedan ili dva elektromotora) pokrivaju brojne i raznovrsne potrebe individualnih i flotnih kupaca. S dosegom do 510 kilometara prema standardu WLTP, pogodan je i za dulje putovanje bez zaustavljanja na punionici struje.

U vožnji je tih i ugodan, momenta ima u izobilju, a vožnja u tišini posebno oduševljava. Baterija se, ovisno o kapacitetu, sastoji od više modula u kojima se nalaze po 24 litij‑ionske baterijske ćelije. One imaju mogućnost brzog punjenja zahvaljujući snazi punjenja od čak 125 kW. Tako se, primjerice, najveća baterija može napuniti od 5 do 80 posto svog kapaciteta za 38 minuta. Na kućnim ŠKODA iV wallbox punjačima na izmjeničnu struju teče energija sa snagom punjenja od 11 kW i jednostavno puni automobil preko noći. Postupak punjenja traje šest do osam sati, ovisno o veličini baterije. Punjenje na javnoj AC stanici s istom maksimalnom snagom traje otprilike jednako dugo.

U tu je svrhu serijski opremljen kabelom za punjenje Mode 3. Punjenje je dodatno moguće na uobičajenoj kućnoj utičnici od 230 V sa snagom punjenja od 2,3 kW. Opcijski kabel za punjenje Mode 2 odgovara svim uobičajenim utičnicama za punjenje. Po želji je također dostupan iV univerzalni punjač, mobilno rješenje za punjenje sa zamjenjivim priključnim utikačima. Uz pomoć CEE adaptera može se puniti na jakostrujnim utičnicama sa snagom punjenja od čak 11 kW, a dodatno je dostupan adapter sa zaštitnim kontaktom za kućne utičnice. Dobio je maksimalnu ocjenu sigurnosti od pet zvjezdica od Euro NCAP-a, s najboljim rezultatom ikad za zaštitu putnika.
