Engleska kompanija Jaguar Land Rover nedavno je uputila tužbu prema njihovom odanom entuzijastu Karlu Magnusona (68 godina) zbog kršenja autorskih prava ove kompanije. Naime JLR je odlučio podnjeti tužbu, nakon što je u svojoj kućnoj garaži u Geteborgu, izradio repliku modela Type C, uprkos decenijama aktuelnog globalnog i javnog odobrenja za izradu kopije tog automobila, izdatog od strane samog Jaguara. Jaguar je pobijedio.
Ako se stvar ne preokrene, očekuje se da će presuda postaviti globalni presedan za proizvođače automobila, otvarajući prostor za pokretanje postupaka za zaštitu autorskih prava, vezano za ostale modele automobila širom globalne automobilske industrije.
Švedskog penzionera i počasnog člana švedskog kluba ljubitelja Jaguara, Karla Magnusona je viši rukovodeći sloj kompanije pozvao u centar Jaguar Land Rover Classic još 2016. godine da održi prezentaciju o njegovom klonu modela Type C. „Naša replika modela Type C je bila šlag na vrhu naše male privatne kolekcije obnovljenih Džegova“, kaže Magnuson. Ta kolekcija je morala biti prodata za finansiranje troškova advokata.
Uprkos dvogodišnjoj prepisci u vezi s budućom projektnom saradnjom, sastancima i ničeg drugog osim reči pohvala od strane uprave iz centra Jaguar Classic, gospodin i gospođa Magnuson su naposletku tuženi 2018. godine zbog navodnog kršenja autorskih prava.
Zapanjujuće neravnopravna bitka je započela između globalne korporacije i bračnog para penzionera, koji su morali sve što imaju staviti na liniju odbrane od sudskog pritiska.
„Osjećamo se tako iznevereno i kao da su nas izdali prijatelji. Imali su svaku priliku da me upozore ako radim nešto pogrešno.“, kaže Karl Magnuson.
Nakon iznenađujuće presude Okružnog suda iz Stokholma obelodanjene u decembru, Karl i En-Kristin proglašeni su krivima za kršenje autorskih prava, a njihova privatno izgrađena replika modela Type C, smatrana je nezakonitom i podložnom uništenju, a u stvari se radi o projektu inspirisanom strašću koja je trajala tokom devet godina istraživanja i rada da bi se dovršila.
Pored toga, Magnusoni su dužni da plate za načinjene pravne troškove Jaguar Land Rovera u iznosu od 450 hiljada britanskih funti. Povrh toga, JLR može zahtijevati i odštetu.
„Ne razumijemo zašto kompanija s milijardama funti prihoda treba da uništi živote dvoje penzionera. A ovo je samo jedna od najmanje 1.500 replika modela Type C, izrađena na globalnom nivou u toku poslednjih 45 godina.
Posljedica presude je da svi vlasnici replika Type C sada riskiraju da budu prisiljeni uništiti svoje automobile kada JLR dođe po njih“, rekla je En-Kristin.
Što se tiče industrije replika, ova presuda koja daje sedamdesetogodišnju zaštitu autorskih prava u obliku automobila vjerovatno će imati dalekosežne posljedice, u suštini, čineći sve replike Typa C nezakonitim, odnosno njihovo prikazivanje, prodaja ili upotreba na javnim cestama ili u drugim javnim okolnostima, pod prijetnjom kazne i / ili uništenja.
Iako je ovo presuda švedskog suda, zbog direktiva EU, na presudu će se moći pozivati i u drugim zemljama EU, što potencijalno prijeti čitavoj evropskoj industriji replika.
Prema trenutnom razumijevanju relevantnih sporazuma, na to se može pozivati i u Velikoj Britaniji, čak i nakon bregzita.
Zbog ove presude, drugi proizvođači automobila mogu koristiti ovaj presedan i zatražiti zaštitu autorska prava nad sopstvenim istorijskim modelima, prijeteći desetinama hiljada Ferrarija, Fordova GT40, Porschea, AC Cobri, Aston Martina i drugih replika.
„Ne razumijemo odakle to dolazi a na osnovu saznanja o Jaguarovoj istoriji podržavanja industrije replika“, kaže Karl Magnuson.
„Osjećamo da je to toliko licemjerno od Jaguara što nas tuži, kada njihov viši menadžment privatno gradi, naručuje, utrkuje se i posjeduje replike Typa C.” Tokom godina Jaguar je na različite načine podržavao industriju replika. Ne manje od tri izvršna direktora Jaguara je isporučilo blizu 2.000 crteža tvorcima replika, i ujedno su i nagradili autore replika. Tri Jaguarova viša rukovodioca i jedan direktor, prethodni i aktuelni, i sami su naručivali i trkali se replikama Typa C.
„Rukovodilac inženjerskog tima u centru JLR Classic, koji se sastao s nama, korišćen je kao svjedok protiv nas na sudu, cijelo vrijeme zadržavajući svoju repliku Typa C u svojoj garaži.” Od 2015. godine održano je 25 istorijskih utrka Jaguar Land Rover Classic Challenge, a još pet njih planirano je ove godine, javno pozivajući na učešće kopije originala.
Zvanični marketinški filmovi kompanije Jaguar Land Rover, koji su dostupni na društvenoj mreži Youtube, prikazuju ponosne vlasnike kopija. Možete čak platiti i iskustvo Jaguar Land Rover „Classic Drive“, koje uključuje vožnju kopija modela Type C i D. Nijedan od njih nije izrađen od strane kompanije JLR .
JLR Classic Works trenutno lansiraju vlastite replike „nastavak“ modela E-Type i C-Type uz pomoć proizvođača replika u Velikoj Britaniji, koji su ti koji imaju vještinu i znanje za proizvodnju dijelova. Drugim riječima, istovremeno kada JLR naziva replike ilegalnim, i tu ideju provodi kroz sudsku praksu, oni finansijski podržavaju i sarađuju s proizvođačima replika. I ovdje se priča ne zaustavlja, Google pretragom “JLR Replica” prva vijest vodi vas do službenog zastupništva Jaguar Land Rover, koji prodaje američke replike modela C-Type na svojoj internet stranici.
Uprkos početnom zaostajanju, Magnusoni ostaju odlučni nastaviti borbu i uložiti žalbu. „Svako ko se bavio klasičnim automobilima shvatio bi apsurdnost svih Jaguarovih replika koje odjednom postaju ilegalne. Odluka suda je u najmanju ruku vrlo upitna i imamo vrlo snažnu osnovu za žalbu “, kaže Karl Magnuson.
Žalbeni postupak će dodatno stvoriti veliko finansijsko opterećenje za penzionisani par i njihovu porodicu. „Moraćemo prodati kuću i sve svoje stvari ako izgubimo ožalbeni predmet. Jaguar bi nas u osnovi učinio beskućnicima.” Magnusonovi su sada pribjegli skupljanju novca na dobrovoljnoj osnovi kako bi prikupili potrebna sredstva, nadajući se angažmanu zajednice replika da će ih podržati kroz finansiranje žalbenog postupka.
Osim ako se presuda ne poništi na Apelacionom sudu, ne samo da će to otvoriti vrata Jaguaru Land Roveru da nastavi tužiti i rušiti male tvorce replika i strastvene Jaguarove entuzijaste, već će postaviti presedan za sve ostale proizvođače automobila, prijeteći tvorcima replika i vlasnicima na globalnom nivou. Ljubitelji širom svijeta podstiču se da to dijele na društvenim medijima i da doniraju bilo koji iznos, ma koliko mali bio.