Nije redak slučaj da veliki tegljači, namenjeni transportu robe na dugim relacijama, do kraja radnog vijeka pređu milion kilometara, a neretko i više. Za tako nešto su i napravljeni. Hiljade inženjera, posebni proizvodni procesi, milioni testnih kilometara, konačno tome i služe – da stvore kamion koji će sa što manje troškova donositi profit.
Njihovi motori su posebni, a istina je da najveći deo vremena provedu u kontinuiranom radu, što je osnov za dugovečnost. Kvare se retko, ali kvarovi obično dolaze kada im se vozači najmanje nadaju – na dugom putu, daleko od servisne radionice i pod punim opterećenjem, što obično za sobom vuče kašnjenje u isporuci robe.
Kamion ne čini samo motor, a moderne konstrukcije sastavljene su od nekoliko hiljada elemenata. Svi oni moraju biti uigrani i otkaz samo jednog od njih može narušiti harmoniju rada celog kamiona.
Osnov pouzdanosti i dugotrajnosti je, kažu stručnjaci, redovno održavanje i razuman vozač. Zbog toga savetuju redovno održavanje u ovlašćenom servisu, koji će, u svakom trenutku, uz pomoć preciznih dijagnostičkih uređaja i obučenih servisera, motoru i pratećim delovima pružiti najbolji tretman. Čak i pored toga dešavaju se oni kvarovi koje niko ne može predvideti, ali se među stotinama hiljada kamiona mogu naći i oni koji nisu pokleknuli ni pred jednim zadatkom, niti su imali potrebe za bilo kakvom vanrednom posetom servisu, čak ni nakon milion pređenih kilometara.
A kad brojač kilometara na jednom kamionu prikaže sedmocifrenu brojku, to znači samo jedno – neupitan kvalitet i pridržavanje plana održavanja. Takvog jednog smo našli i u Bosni i Hercegovini: transportna kompanija Sezato iz Sarajeva kupila ga je 2013. godine. Bio je to prvi kamion u floti sa Euro VI motorom, što je, prema rečima Tarika Žilića, vlasnika kompanije, predstavljalo svojevrsnu prekretnicu u poslovanju. Do tada je ovo transportno preduzeće za 17 godina isprobalo različite vrste i brendove kamiona, pa je novi Volvo FH460 Euro 6 predstavljao pravo osveženje u voznom parku. Kompanija je tada brojala devet kamiona, od čega je sedam bilo Volvo. Iskustvo je govorilo tako da su se među svim kamionima najpouzdanijim i najekonomičnijim pokazali kamioni Volvo.
Žilić kaže da je neposredno pre kupovine novog kamiona sklopio dobar posao, pa mu je trebao pouzdan kamion koji će zadovoljiti vrlo zahtevnog klijenta – jednu vrstu tereta je trebalo prevoziti od Bosne i Hercegovine do Španije, a drugu odmah potom iz Portugala, na istoj relaciji do Bosne i Hercegovine.
Koliko mu je bila zanimljiva namena isto toliko mu je bila zanimljiva i posada.
Za njegov upravljač seo je vozački dvojac – Emir Palo i Amela Palo, supružnici, oboje iskusni profesionalni vozači, koji su veštine vožnje teških kamiona savladali puno ranije. Njihov radni angažman u Sezatu krenuo je 2013. godine i to sa tek pristiglim kamionom.
Čak i prva odvežena tura bila je do dalekog Portugala – i prva i poslednja u ovom kamionu, jer je ovaj neverovatan tandem do Portugala sa ovim kamionom stigao tačno 200 puta. Tako su za nešto manje od devet godina sa kamionom Volvo FH460 Euro 6 prešli gotovo milion i 200 hiljada kilometara. A sada ono najvažnije – 1.200.000 kilometara bez ijednog kvara! Bez i najmanjeg kvara! Zar nakon svega treba dodatna potvrda o kvalitetu kamiona koji nose amblem švedskog proizvođača iz Geteborga. Ne sumnjamo da takvih kamiona koji krstare evropskim cestama ima mnogo, a jedan od njih je završio u jednoj bh. transportnoj kompaniji u kojoj se i dalje koristi.
Većina od 200 “tura” do Portugala završavala je u Portu, ali je glavni teret stizao u Španiju, u Vigo – grad gdje postoji Citroenova fabrika automobila. Teret je nekad završavao i na nekoliko usputnih destinacija u Španiji, ali isključivo u fabrikama automobila pred čijim je kapijama stajao amblem Seata, Nissana ili Forda. Volvo je uvek bez kašnjenja u ova postrojenja dovozio kožne presvlake za sedišta tih automobila koja se proizvode u Bosni i Hercegovini. Nekoliko je poznatih lokacija na kojima svake sedmice na utovar stigne crveni Volvo FH460 na čijoj kabini stoji natpis Sezato: kožne presvlake utovaraju se u pogonima bh. kompanije Prevent u Visokom, Goruši, Zenici, Goraždu i u Žepču i za nekoliko dana uvek stignu na odredišta u Španiji. Kada se konačno završi istovar, Volvo istoga dana stiže Portugal, u Porto, koji je od Viga udaljen oko 150 kilometara, gde mu utovare sirovinu za te iste presvlake, odakle ponovo stiže u BiH na iste lokacije gdje su osam dana ranije utovarene gotove presvlake i opet isti krug.