Ovaj tjedan obilježio je početak njemačke bijenalne automobilske izložbe
Internationale Automobil Austellung – ili Međunarodnog sajma automobila, kojeg je i
ovog puta otvorila kancelarka Angela Merkel. Ovo su joj posljednji tjedni na toj
funkciji jer nakon rujanskih izbora odlazi u i više nego zasluženu mirovinu, a ostat će
zapamćena i kao “automobilska kancelarka” zbog svojih napora da zaštiti njemačke
proizvođače automobila od strožih EU ekoloških regulativa. Tradicionalno, ovo je
prilika za državu da paradira trajnom snagom vlastite automobilske industrije, uz
dobrodošlicu najvećim markama iz cijelog svijeta. No, ovogodišnji događaj, koji se
nakon desetljeća dominacije Frankfurta, održava u bavarskom gradu Münchenu,
obećava kako će biti vrlo drugačiji; i to ne samo zato što se događa dok pandemija
još uvijek bjesni, a automobilska industrija biva sve primamljivija meta političara koji
žele pokazati svoje ekološke vjerodajnice. Za početak, na ovogodišnjem showu nije
riječ samo o automobilima. Organizator, Njemačko udruženje automobilske
industrije, inzistira na tome da se umjesto toga fokus stavlja na „klimatski neutralnu
mobilnost“. Stoga je München otvorio ceste i javne prostore kako bi posjetiteljima
omogućio isprobavanje novih koncepata u održivom prometu. Tako su biciklističke
marke poput Specializeda, Scotta i Canyona zauzele svoje mjesto u izložbenim
dvoranama, rame uz rame s renomiranim proizvođačima automobila. Kad je
početkom prošle godine svijet zahvatila pandemija Covida, veliki međunarodni
sajmovi poput Mobile World Kongresa u Barceloni ili pak Međunarodnog sajma
automobila u Ženevi otkazani su u ekspresnom roku. Takvi događaji, koji obično
okupljaju tisuće ljudi iz cijelog svijeta, jednostavno su bili neodrživi u razdoblju
zatvaranja, zatvorenih granica i ograničenja zbog karantene. München je prvi
pokušaj ponovnog postavljanja na noge velikog sajma automobila u Europi. Zapravo,
to je prvi veliki međunarodni događaj u Njemačkoj otkad je zemlja ublažila mjere
zaštite od pandemije. Ali put do uspjeha neće biti lak, prvenstveno zato što je i prije
pandemije budućnost tradicionalnog načina izlaganja automobila već visjela na
koncu. Posljednja IAA održana je 2019. Tada je to bio Sajam automobila u
Frankfurtu, događaj koji se održavao u velikim razmjerima. Covid je sve pretumbao.
Kako bi se smanjio rizik od infekcije, dnevni broj posjetitelja ograničen je na 80.000,
a gosti moraju prije ulaska pokazati dokaz o cijepljenju, oporavku ili nedavnom
negativnom testu.
Kako je onda izgledao motor show bez automobila s ICE motorima? Svaki od tri
velika njemačka proizvođača imao je veliki paviljon za sebe. Daljnje prostrane
dvorane smjestile su tvrtke iz cijelog svijeta – sve sa svojim raskošnom i vrlo skupim
izložbenim prostorima. No, iskreno, za svakoga tko je prisustvovao, taj je događaj
bio jednostavno prevelik. Jednostavno je trebalo 20 minuta da stignete s jednog
kraja na drugi, uvijek je bilo vruće, zagušljivo i vrlo bučno – ostavljajući posjetitelje ne
samo pune dojmova. već i s glavoboljom i žuljevima na nogama. No, još važnije,
postajalo je jednostavo preskupo. Veliki štand na bilo kojem od međunarodnih
sajmova automobila košta milijune – a mnogi od velikih proizvođača odlučili su da to
ne vrijedi tih novaca. Izostanci velikih imena postali su svakodnevica, kako u
Frankfurtu, tako i na salonu automobila u Parizu. Do 2019., nakon događaja koji su
neugodno poremetili klimatski aktivisti, organizatori su odlučili da je vrijeme za
promjene. Napustili su Frankfurt, koji je vodio priču još od 1950 – ih, i krenuli u novi
početak u novom gradu. Odabran je München, ali onda je došao Covid. Pandemija
je automobilskoj industriji, koja se već borila s velikim promjenama, donijela pustoš.
Vlade, osobito one u Europi, smanjuju ograničenja emisija iz ispuha na gotovo
nerazumno niske razine, te postavljaju ambiciozne rokove za ukidanje prodaje novih
benzinskih i dizelskih automobila čime proizvođače požuruju s razvojem električnih
vozila. Istodobno se vrši pritisak kako bi automobili postali sve povezaniji i sve
automatiziraniji. A sve to ima visoku cijenu. Kao posljedica pandemije, proizvođači
su se suočili i s rastućim troškovima. U početku su bili prisiljeni zatvoriti tvornice i
prodajna mjesta; a tada su im prekidi u opskrbnom lancu još više otežali oporavak.
Ono što se ovog tjedna događa u Münchenu pokušaj je ponovnog osmišljavanja
samog sajma automobila, u vrijeme kada se mnogi u industriji pitaju jesu li takvi
događaji luksuz koji si više ne mogu priuštiti. Kao rezultat skresanih budžeta, u
Münchenu su mnogi od najvećih svjetskih proizvođača automobila upadljivo odsutni.
Prije svega, nedostajat će vodeći proizvođač električnih automobila Tesla, pa se
organizatori nadaju da će ove godine više od 70 izlagača bicikala zadovoljiti publiku i
privući novu. Nema ni General Motorsa, Toyote, Kije, Stellantisa (Peugeot, Citroen,
Opel, Fiat i Alfa Romeo), Nissana, Mitsubishija, Škode, Honde, Subarua,
Mitsubishija, Mazde…. Umjesto toga, događajem dominiraju tri velike njemačke
marke, Volkswagen, Daimler-Benz i BMW. Pridružili su im se Ford, Renault,
Hyundai, kineski proizvođač Great Wall i Volvova podmarka za luksuzna električna
vozila Polestar. No, organizatori inzistiraju na tvrdnji kako to nije problem. Fokus
izložbe dramatično se promijenio, od snova petrolheada o najnovijem,
najatraktivnijem i najbržem stroju (naravno, s hrpom cilindara i kubika) na četiri
kotača, do nečega osmišljenog kako bi obuhvatilo sve aspekte mobilnosti – gdje su
pozvane i tehnološke tvrtke, startupi i proizvođači bicikala.
Mercedes je na BMW-ovom terenu napravio pravi show, sa svom silo premijera,
studija i novih verzija postojećih automobila, dok je svima zajedničko da su bar malo
ili potpuno elektrizirani. Svega nekoliko mjeseci nakon premijere EQS-a, Mercedes-
EQ predstavlja EQE, temeljen na električnoj arhitekturi posebno razvijenoj za
električna vozila. Sportska poslovna limuzina nudi sve bitne funkcije EQS -a u nešto
kompaktnijem formatu. Kod predstavljanja u ponudi će biti dvije inačice: EQE 350 s
215 kW kao i još jedan model. Varijante izvedbe s do 500 kW u fazi su planiranja.
Prvi Mercedes-AMG hibridni model, Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE,
kombinira 4,0-litreni V8 biturbo i električni motor za sistemsku snagu od 620 kW (843
KS) i okretni moment od preko 1.400 Nm. S novim EQS 53 4MATIC + Mercedes-
AMG kreće u potpuno električnu budućnost Driving Performance-a. Prvi baterijski
električni model serije AMG temelji se na Mercedes-EQ arhitekturi za luksuzna vozila
i vozila više klase, a razvija do 761 KS i 1020 Nm uz zastrašujuće performanse.
Mercedes je još premijerno predstavio i električne modele EQT i EQB. Dvije
električne studije su privlačile pažnju na središnjem prostoru štanda. S konceptnim
EQS-om, Mercedes-Maybach daje konkretan pogled na prvi potpuno električni
serijski model ove tradicionalne luksuzne marke. Gotovo serijski model obilježavaju
tipične Maybachove identifikacijske značajke, poput dvobojne karoserije, dok je u
interijeru stvorena ugodna atmosfera, kao na ekskluzivnoj jahti. Konceptni EQG
kombinira nepogrešivo osebujan izgled G-klase s odabranim dizajnerskim
elementima kao kontrastnim obilježjima, tipičnim za potpuno električne modele iz
Mercedesa. Jamče se terenske karakteristike kao na standardnom modelu, pa tako
EQG nudi obećavajući pogled na to što će Mercedes-Benz G-klasa s električnim
pogonom na baterije moći postići. Tu je i jedan novitet u serijskoj ponudi. Inspirirana
Audijevim A4 allroadom, C-klasa All-Terrain briše granicu između obiteljski
orijentiranog karavana i crossovera. 40 milimetara je viša od T-Modela na kojem se
temelji, i standardno dolazi s pogonom 4Matic koji, ovisno o podlozi i uvjetima, do 45
posto okretnog momenta usmjerava na prednje kotače. Nudi i dva dodatna
pretprograma za vožnju zemljanim cestama, po šljunku, pijesku i strminama.
Smart s modelom Concept #1 daje konkretan pregled prvog serijskog vozila nove
potpuno električne generacije. No, Smart više nije mali; umjesto gradskog
električnog dvosjeda, u budućnosti će to biti 4,29 metara dugi SUV.
Već je potvrđeno kako će se temeljiti na Geelyjevoj SEA platformi, a više podataka
znati će se naknadno, kako se bude bližila serijska proizvodnja u 2022. Svaki put
kad je Smart bio “nevjeran” svojim korijenima, modelu Fortwo, to nije dobro završilo,
nadamo se da se ovog puta povijest neće opet ponoviti.
Ford je Europi predstavio Mustang Mach-E, električni crossover s 5 vrata, kojeg
karakterizira ista želja za slobodom, napretkom i voznim performansama kao i
legendarni automobil koji je lansiran 1964. godine. S motorom od 487 KS i 860 Nm,
ubrzava do 100 km/h za 3,7 sekundi. S kapacitetom baterije od 98,7 kWh, nudi
domet od 500 kilometara. On postavlja i nove standarde: bilo da se radi o velikom
dosegu, opciji brzog punjenja, Ford Power-upu (bežično ažuriranje softvera), pogonu
na sve kotače, povezivosti, prostoru za 5 odraslih osoba i drugome. Ford je prikazao
i svoje elektrificirane modele, Kugu PHEV Kuga i Pumu mild-hybrid.
Polestar predstavlja prošireni raspon modela Polestar 2, koji sada nudi tri pogonska
sklopa, povećavajući pristupačnost i privlačnost publici. Prve europske isporuke
novih inačica već hvaljenog premium električnog vozila počet će u rujnu. Čak i na
početnoj točki, oko 45.000 EUR, Polestar 2 zadržava visoku kvalitetu, vrhunske
komponente i solidno iskustvo vožnje koje potpuno električni fastback smješta u
premium segment.
Renault je München iskoristio za otkrivanje potpuno električnog Renaulta 5
Prototype, ali i za uživanje u putovanju kroz vrijeme uz četiri modela koji su obilježili
eru originalnog modela. Na izložbenom prostoru izloženi su tako narančasti TL, crni
Le Car Van, plavi električni model i inačica TX boje šampanjca.
Novi Mégane E-TECH Electric jedna je od važnijih premijera na IAA. Dio je
ekosustava u kojem vozila služe kao platforma za ugradnju najsuvremenije
programske opreme i sustava povezivanja, zbog čega nude nov doživljaj vožnje.
Novom platformom CMF-EV spaja iznimno prostranu unutrašnjost s dinamičnim
voznim osobinama. Novi zaslon armaturne ploče spaja čitav niz sustava, posebno
razvijenih za novu generaciju Renaultovih električnih vozila te povezuje instrumentnu
ploču i središnji zaslon multimedijskog sustava u jednu cjelinu. Digitalno sučelje u
vozilu mjeri ukupno 774 cm², što je više od bilo kojeg drugog vozila u klasi i gotovo u
razini puno većih luksuznih limuzina. U ponudi će biti električni motori od 96 kW
(130 KS) i 250 Nm, te od 160 kW (218 KS) i 300 Nm. Na izboru su baterije s dvije
razine kapaciteta, od 40 kWh za doseg do 300 km i 60 kWh za doseg do 460 km
prema WLTP ciklusu.
Dacia Jogger je neobični automobil sa sedam sjedala koji spaja tri klase u jednom:
karavan, monovolumen i crossover. Neizravni nasljednik prve generacije Logana
MCV i Lodgyja po pitanju vanjskog dizajna nije baš roba koja osvaja na prvi pogled.
Prednji dio je do B stupa gotovo identičan modelu Sandero, a iza njega se napuhuje
u svim pravcima. Verzija Extreme će biti na vrhu ponude, što znači da će standardni
Joggeri biti bez svih atraktivnih dodataka koji su vidljivi na predstavljenom
automobilu. Pogonske jedinice čine 1-litreni trocilindrični motor sa 108 KS, također
trocilindraš Bi-Fuel 99 KS koji će raditi i na UNP, dok 2023. dolazi 1,6-litreni hibrid,
prva takva Dacija. Najavljena je cijena od 15.000 Eura za bazni model.
Hyundai Motor Company je objavila svoju obvezu da postane ugljično neutralna do
2045., dok će od 2035. u Europi nuditi samo automobile bez emisija. Na novom
Ioniqu 5 bazirali su revolucionarni robotaxi, vozilo za autonomnu vožnju SAE Level
- S naprednim paketom senzora vozilo će imati sučelja usmjerena na vozača kako
bi putnicima omogućili intuitivnu interakciju s vozilom tijekom vožnje. Početak javnog
prijevoza putnika u robotaxiju očekuje se 2023. godine. Koncept Prophecy donosi
najnoviji dizajnerski smjer marke Sensuous Sportiness (Sportska senzualnost), jasno
se pozivajući na koncept 45 kojeg su definirale čiste linije i minimalistički dizajn.
Koristi i tehnologiju autonomne vožnje, a umjesto upravljača koristi dvije komandne
palice, jednu na središnjoj konzoli i drugu na oblozi vrata, pa vozač može udobno
zavaljen upravljati vozilom.
Genesis je, vjerojatno jer u ponudi nemaju elektrificirane modele, završio na šljunku
izvan paviljona. Modeli G70 i GV70 pokretani su turbobenzinskim motorima s 4 ili 6
cilindara (255 i 370 KS), a u ponudi je i turbodizel s 202 KS.
BMW je kao središnju temu imao strategiju kružnog gospodarstva koja se
usredotočuje na očuvanje prirodnih resursa, korištenje čiste energije i recikliranje.
Premijeru su imali potpuno električni BMW iX i BMW i4, kao i revolucionarni
električni skuter BMW CE 04. Prvi čovjek tvrtke, Oliver Zipse, predstavio je automobil
napravljen od 100 posto otpada i obnovljivih sirovina. Tom prilikom je Zipse istaknuo
kako BMW želi biti “najodrživiji proizvođač automobila na svijetu”. BMW i Vision
Circular nije samo studija dizajna, već prema Zipsesu “način razmišljanja s kojim
razvijamo novu klasu”, arhitekturu električnih vozila za generacije modela od 2025.
nadalje.
MINI Vision Urbanaut predstavlja potpuno novu interpretaciju mobilnosti kroz
inovativnu viziju prostora. Izrađen je od održivih materijala, a ideja je unijeti osobni
prostor korisnika u automobil i otvoriti im različite mogućnosti, od stvaranja urbane
oaze do doživljaja slobode u trenutku kada vozi automatizirano.
Volkswagen je još jače ubrzao transformaciju u električnu mobilnost, čineći održivu
mobilnost dostupnom još većem broju ljudi do 2025., dvije godine ranije nego što je
prvotno planirano. Konceptni automobil ID.LIFE pokazuje kako će izgledati njihov
početni električni model, dok je najavljeno kako će ukupno koštati otprilike 20.000
eura. Baziran je na manjoj varijanti modularne električne platforme MEB, a ovo je
prvi put da vozilo postavljeno na MEB-u ima pogon na prednje kotače. Elektromotor
od 172 kW (234 KS) ga ubrzava do 100 km/h za 6,9 sekundi, dok visokonaponska
baterija od 57 kWh omogućuje doseg od 400 kilometara (WLTP).
Transporter sedme generacije prvo je predstavljen kao impresivni Volkswagen T7
Multivan. Napravljen je na zajedničkoj koncernskoj platformi za poprečno ugrađen
motor, a u odnosu na prethodni model osnovna je verzija produžena, proširena i
znatno niža. Osnovni model ima plug-in-hibridni pogonski sklop, temeljen na
turbobenzincu 1.4 TSI i elektromotoru od 85 kW, te razvija sistemsku snagu od 218
KS i 400 Nm. Litij-ionska baterija kapaciteta 13 kWh, osim pomoći pri kretanju ili
ubrzavanju, omogućuje i doseg samo na struju od 66 do 70 kilometara.
S obzirom na to da su crossover-coupei u modi, ne čudi najava dolaska zasad još
uvijek kamufliranog ID 5 GTX. Riječ je o sportskijoj coupe verziji crossovera ID 4
GTX s dva motora, 299 KS i baterijom od 77 kWh. Volkswagen procjenjuje da će
imati domet od ravno 500 km, a potpuno će biti otkriven za nekoliko mjeseci.
Audi je u „Kući napretka“ na Wittelsbacherplatzu posjetiteljima otkrio potpuno
električni koncept Audi Grandsphere, koji reinterpretira luksuz i mobilnost. Razvija
710 KS i 960 Nm uz doseg od 750 km, sa sposobnošću napuniti bateriju za 300 km
vožnje u samo 10 minuta! Ispred paviljona su za probne vožnje bili dostupni
električni modeli iz Audijeve linije, uključujući dinamični Audi RS e-tron GT i novi
Audi Q4 e-tron. Premijerno je prikazan i sportaš s klasičnim pogonom, Audi RS 3
Sportback. Na štandu “Charging Experience” moglo se informirati o trenutnim i
budućim opcijama punjenja. Audi također posjetitelje IAA upoznaje s četiri ključne
vrijednosti marke: održivost, digitalizacija, performanse i dizajn. Od tehnoških
inovacija svakako treba spomenuti sustav automatiziranog parkiranja.
Porsche je, sukladno novom konceptu izlaganja, postavio štand na Wittelsbacher
Platzu. Sportski brend je predstavio električnog sportaša, Mission R. Kvalifikacijski
način rada, osmišljen za kvalifikacijske krugove i kratke sprinteve, šalje kotačima
punih 1084 KS, dopuštajući vozilu da ubrza do 100 km/h za 2,5 sekunde i postigne
brzinu od 300 km/h. Za duže vožnje, motori razvijaju do 671 KS. Sudeći prema
prethodnim Porscheovim konceptima, moguće je da će Mission R vidjeti ili
ograničenu proizvodnju, ili čak dati uvid u nadolazeći električni Kajman.
Cupra je na eventu prije otvorenja novog objekta City Garage na minhenskom
Odeonplatzu, uz serijski električni model Born, prvi puta javnosti predstavila
konceptno vozilo CUPRA UrbanRebel. Tom prigodom se izvršni direktor te nove
marke, Wayne Griffiths, osvrnuo na električnu ofenzivu i istaknuo kako im je ambicija
postati potpuno električnim brendom do 2030. godine. Serijska verzija Cupre
UrbanRebel spajat će upečatljiv dizajn i vrhunsku voznu dinamiku, te će biti
postavljena na kratkoj platformi MEB Volkswagen Grupe. Razvija 250kW
kontinuirane snage, do 320kW na svom vrhuncu, uz ubrzanje do “stotke” za svega
3,2 sekunde.
Microlino je u Minhen stigao u svojoj konačnoj verziji, a ova moderna iteracija
legendarne gradske Isette je osuđena na uspjeh. Tako 24.000 vlasnika prednarudžbi
može izabrati tri izvedenice: Urban, Dolce i Competizione. Elektromotor razvija 19
kW, dok su na izboru tri jačine baterija: 6 kWh (za domet od 95 kilometara), 10,5
kWh (175 km) i 14 kWh (230 km). Cijene se kreću od 12.500 Eura naviše, a
proizvodnja kreće prije kraja ove godine.
Great Wall se vraća na Stari kontinent s novom strategijom, odnosno premium
umjesto “budžetnim” SUV-ovima. U Minhenu su lansirali plug-in hibrid iz svoje
premijum marke Wey i mali električni automobil usmjeren na mlade, iz svoje marke
Ora. Opisan kao Weyev vodeći model, Coffee 01, dug 4870 mm, ima plug-in hibridni
pogon s jednim toplinskim i dva elektromotora, sistemske snage od 469 KS.
Zahvaljujući velikoj bateriji od 41,8 kWh nudi domet od 150 km samo na struju.
Zemlja lansiranja Weya bit će Njemačka, a slijede je Italija ili Španjolska, te zatim
uvođenje u cijeloj Europi. Neobični retro kompakt Ora Cat je isključivo električni, s
motorom od 169 KS. Ovisno o veličini baterije može doseći do 400 kilometara.
Oprema će biti bogata u svim izvedbama, uz početnu cijenu od 30.000 Eura.
Ono što je “donio” Covid je da se sve manje spominje ‘ekonomija dijeljenja’. Prije
nekoliko godina promišljatelji budućnosti automobilske industrije bili su uvjereni da
će sve manje ljudi kupovati privatne automobile. Modeli za car sharing bili bi u modi,
a ljudi koristili automobile samo kad su im potrebni.
Ta ideja nije u potpunosti nestala – žurba u razvoju i komercijalizaciji samovozećih
taksija još je prisutna - ali prihvaća se i to da je pandemija osvijestila ljude da privatni
prijevoz ipak zadržava neke jasne prednosti. Pojedinačna, osobna mobilnost,
odjednom je zbog covida ponovno na cijeni.
Aktivizam je poželjan u razvijenim i svjesnim društvima, ali sve mora imati svrhu i
mjeru. Unatoč novom konceptu i “zelenoj” poruci ovogodišnjeg IAA, nekoliko skupina
za zaštitu okoliša organiziralo se u savez pod nazivom ‘Pijesak u motoru’.
Münchenska policija rasporedila je tisuće policajaca kako bi prosvjede usmjerili u
pravom smjeru, ali neki od prosvjednika su ipak uspjeli napraviti kaos. Aktivisti su
paralizirali promet na autocestama oko Münchena, vješajući banneri i sebe na
nekoliko mostova iznad najfrekventnijih prometnica. Ceste su morale biti blokirane,
što je dovelo do potpune obustave prometa.
Petnaest aktivista Greenpeacea je stajalo do visine prsa u jezeru nasuprot zgrade
salona. Podizali su transparente u kojima su tražili da se više učini u borbi protiv
klimatskih promjena. Prosvjednici također vjeruju da automobilska industrija
doprinosi klimatskim promjenama i žele da prodaja benzinskih i dizelskih automobila
brzo završi.
Protivnici IAA demonstrirali su zbog “drugačije mobilnosti”. Prosvjednici su, između
ostalog, nosili plakate s prikazima šumskih požara i poplava te tekstove poput
‘Klimatska kriza počinje ovdje’. Kažu kako žele gradove bez automobila, dobro
razvijen i besplatan sustav javnog prijevoza i zamrzavanje izgradnje novih autocesta.
Udruga auto sektora VDA suprotstavlja se tim kritikama. “IAA pokazuje put do
klimatski neutralne mobilnosti”, kaže predsjednica VDA-e Hildegard Müller. “Također
razgovaramo s ljudima koji imaju drugačije mišljenje. Tražimo da uđemo u dijalog i
odbacujemo nasilje i prisilu.”, dodaje. I tu nije kraj glavoboljama za autoindustriju.
Iako su se proizvođači u početku brzo oporavili od prošlogodišnjih zatvaranja salona
i tvornica, pandemijski porast potražnje za kućnom elektronikom doveo je do
globalnog nedostatka računalnih čipova koji prijeti usporavanju oporavka
autoindustrije. Nedostatak poluvodiča natjerao je proizvođače automobila diljem
svijeta da smanje proizvodnju, uključujući General Motors, VW i Stellantis. Kao
rezultat toga, očekuje se da će prodaja automobila još neko vrijeme ostati ispod
razine prije pandemije. U njemačkoj, registracije novih automobila pale su u
kolovozu 23% na godišnjoj razini. U Francuskoj su bile 15% niže, dok je u Kini,
najvećem svjetskom tržištu automobila, prodaja vidno izgubila zamah. Ne
zaboravimo i to da se iza brda valja nedostatak prirodnog kaučuka neophodnog za
prozvodnju pneumatika i gumenih dijelova, pa nam se samo ostaje nadati kako će
ovaj ružni košmar ipak u neko razumno vrijeme prestati.